Dr. Frazier a vietnamská anabáze
vydáno 30. 10. 2008, text -rk-
Možnosti půjčení motocyklu ve Vietnamu, cestovatelské náklady, rizika a výhody této země.
Peníze v hotovosti jsou nezbytné, pokud cestujete do zemí třetího světa, a rozměňování stodolarových bankovek na lokální měnu proběhlo snadno ve směnárnách nebo bankách. I když jsem měl k dispozici kreditní karty, bylo jen málo míst, jako lepší hotely, kde je sice brali, ale kde jsem zase já nepřespával. Neměl jsem to štěstí, že bych někde zahlídl bankomat, McDonaldy nebo Burger Kingy.
Jediné občerstvení z těchto globálních řetězců, které přežilo i v podmínkách vietnamské ekonomiky, bylo KFC v Ho Chi Minově městě. Marná sláva, kuřátka tu mají nejraději. Moje cestovní náklady se pohybovaly okolo 100 dolarů na den, do kterých jsem započítal víza, letenku z Bangkoku, jídlo, benzín, půjčovné za motorku, přenocování v levnějších hotelech a občas nějaké to pivko.
Orientoval jsem se podle klasické tištěné mapy a vcelku snadno jsem s její pomocí našel cestu do hlavních měst a na hranice. Jednou jsem se rozhodl prozkoumat území, kde mi cestovní agentura doporučila, abych nejel – že se mi nepodaří tento úsek s mým motocyklem projet. Zajímalo mne jen, jak daleko se dostanu, než se budu muset vrátit.
Nakonec se ukázalo, že je tam vojenské území, a vojáci hlídající u své budky mi vysvětlili, že tudy prostě dál jet nemohu. Musím říct, že byli docela přátelští, žádné míření zbraněmi a výhrůžné příkazy. Prostě na mne jen mávali rukama, aby mne zastavili, a pak mi ochotně vysvětlili, kudy se mohu dostat jinou cestou do stejného cíle. Poté, co mi uvařili šálek čaje, jsme se zase v přátelském duchu rozloučili a já jel svou cestou.
Džungle byla nádherně zelená, ale někdy byly v ní dodneška patrné stopy z války, kterou místní nenazvou jinak než americkou. Na mnoha místech byly zrezivělé zbraně a vozidla, bylo zde také mnoho muzeí připomínajících hrůzy té doby. Několik jsem jich také navštívil, ale cíl mé cesty bylo odzkoušet jaké to je jezdit ve Vietnamu na motocyklu, a tak jsem se rychle vydal na další cesty.
I když jsem celou cestu jezdil sám, nikdy a nikde jsem se necítil ohrožen ani místními lidmi, ani vojáky nebo policií. Všichni byli přátelští a v každé situaci jsem se na ně mohl obrátit o pomoc. Jestliže byste si rádi projeli nějakou komunistickou zemi před tím, než bude globalizována, Vietnam je pro vás ta správná destinace. Nicméně měli byste si pospíšit.
Vietnam je nejrychleji se rozvíjející jihoasijskou ekonomikou a McDonald a jeho Big Mac už kempuje u hranic. Pro ty z vás, kteří si raději nechají připravit cestu od motorkářské agentury, zde funguje několik cestovních agentur, které vám zajistí i pronájem motocyklu, vybavení, i doporučí trasu, popř. s vámi pošle průvodce.
V Hanoi například dobře funguje ExploreIndoChina, která má v nabídce motocykly URAL a Minsk. Jeden z jejich majitelů napsal knihu o opravách Minsku, takže tomuto biku opravdu rozumí do detailů.
Pokud preferujete digitální nosiče, na podzim bude dáno do prodeje DVD "Motorcycling in Indochina and SE Asia“, které vydá společnost Globe Rider Productions a bude distribuována prostřednictvím Whole Earth Motorcycle Center.
Další iČMN články
-
Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
Projekt Egona Kulhánka „Moto Cestou Necestou“ opět ožil. Tentokráte jsou v hlavní roli ale jen dva borci, a sice známý cestovatel Igor Brezovar se svým nesmrtelným BMW R 1100 GS (400 000 km) a čerstvý moto cestovatel, herec Martin Písařík na své nové KTM 1090 Adventure R (2500 km), který na dalekou cestu v jedné stopě vyrazil vůbec poprvé...
-
Video: EXPEDICE PERU 2018
Myšlenka tady byla už dávno. Až pojede Dakar z peruánské Limy na jih přes vysoké duny, Altiplanem v Bolívii, dál přes argentinskou provincii Salta a východním úbočím Kordiller k bílé poušti u Fiambaly, pak určitě jedeme!...
-
Velká cesta na malých strojích
Na Pionýrech do Kazachstánu? Pro nesmrtelného slovenského motorkára a jeho bandu žádný problém...
Články na MotoLife
-
Motorbike 10/2024
Na sociálních sítích se začíná
pomalu řešit, jestli už motorku zazimovat nebo ještě pár týdnů počkat. My
doporučujeme nijak se zimním spánkem nespěchat, určitě se ještě najde pár
hezkých dní a byla by škoda se neprojet. No a večer, až se vrátíte, se můžete
začíst do aktuálního vydání Motorbike, letos již desátého. Co vás v něm čeká? Testy Aprilia Tuono V4 Factory 1100
Zdá se to jako chv...
-
Hvězdné Dymokury!
Předposlední
roadracingový závod letošního roku – Dymokury, byl ve znamení úspěchu pro
všechny tři závodnice Wonder Women Racing Teamu. Všechny tři týmové závodnice
nastoupili do závodního víkendu s různými ambicemi a ty se jim nakonec
podařilo uskutečnit.
Kristýna Jakesh letos odjela většinu závodů a
v celkovém hodnocení si vede velice dobře. Do Dymokur nastoupila ve skvělé
formě...
-
Motorbike 9/2024
Hlásíme se po prázdninách zpět do
služby! Uteklo to jako voda, ale nevadí, už jsme se do práce těšili. I když
spíš bychom měli napsat, že jsme se těšili zpátky do redakce, protože díky
tomu, že je pro nás ta práce zároveň tím největším koníčkem, v podstatě vlastně
nikdy nekončí, ani o dovolené...ale dost úvah, mrkněte, co jsme si pro vás do
aktuálního Motorbike připravili. Není toho málo a jako už...
-
Motorbike 7-8/2024
Začínají prázdniny a abyste se po
večerech nebo za špatného počasí nenudili, je zde pro vás letní dvojčíslo
Motorbike. A pořádně vypasené, má totiž 154 stran! Co na nich najdete?
Samozřejmě testy (více než patnácti strojů, od cestovních endur přes klasiku až
po sportovní motorky a čtyřkolky), reportáže
z motorkářských akcí a motosportu, nechybí ani cestopis...no, prostě
jsme se jako vždy sna...
-
Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické
Výběr správného
výfukového systému může významně ovlivnit výkon, zvuk a estetiku motocyklu.
Existuje široká škála výfuků vhodných pro různé styly jízdy, od sportovních
emocí po pohodlí turistických cest. Zde je váš průvodce výběrem ideálního
výfuku pro váš motocykl.1. Sportovní výfuky
Sportovní výfuky jsou
navrženy s cílem maximalizovat výkon motoru. Obvykle jsou lehčí než standardní
modely, což z...