Přiznávám, v případě strakonické Čezety mě to těší dvojnásob. Alespoň touto formou totiž zůstala tato historicky slavná značka začleněna do světové motocyklové scény. Vlastně bez pomoci z venku, jen vlastními silami.
Naše návštěva Strakonic se už nějakou dobu připravovala. Nakonec, už jsem podobných průmyslových exkurzí od dob střední školy absolvoval vícero. Přímo uprostřed výroby je to prostě daleko zábavnější než na reklamním letáku. Máte pocit, že do toho začínáte vidět, výsledky práce si často můžete přímo osahat. Pak ale zjistíte, že těch nových vjemů okolo je tolik, že z toho máte tak trochu guláš, a chvíli trvá, než si výrobu jednotlivých částí zase ve své hlavě složíte zpátky do jednoho logického procesu. Fakt jsem netušil, jaká je to alchymie, dát dohromady jeden špičkový řetěz.
Stojíme před fabrikou
Začalo to dost neobvyklým telefonním hovorem z vrátnice s marketingovým zástupcem firmy Radkem Žipkem. Mimochodem, když už jsme u tradic ČZ, Radkův tatínek byl v šedesátých letech velice úspěšný silniční závodník nižších kubatur. Potomků bývalých strakonických závodníků jsme ale během návštěvy potkali ještě víc.
„Tak jsme tady,“ ohlásili jsme se s Davidem.
„Počkejte, vezmu auto a přijedu pro vás,“ překvapil nás Radek.
„Celá továrna je velice rozsáhlá, je to k nám z vrátnice ještě asi tak tři čtvrtě kilometru, to byste se bez auta načekali,“ vysvětlil pro jistotu. Společnost ČZ řetězy je totiž součástí velké akciovky ČZ.
Výroba řetězů ve Strakonicích začala už v roce 1929. Důvod byl prostý, šlo o to, aby se malé motocykly mohly kompletně montovat přímo v továrně. Dnes se tu vyrábí řetězy nejen pro motocykly, ale pro různá průmyslová odvětví, rozvoďáky pro automobilový průmysl, řetězy pro olejová čerpadla, speciální řetězy a řetízky, dokonce i pro spouštění garážových vrat a další průmyslové využití. Pro motocykly potom pohonné i rozvodové řetězy. Část motocyklové výroby odchází přímo do prvovýroby a část do aftermarketu prakticky do celého světa.
„Jsme v tomto odvětví docela mladá společnost, protože například japonská konkurence přišla s O-kroužkovým řetězem už před čtyřiceti lety,“ vzal výklad do svých rukou Radek Žipek.
„My jsme s ním přišli až někdy kolem roku 1990, tedy relativně pozdě, a museli jsme si své trhy teprve vybudovat. Za dvacet let jsme ale získali hlavní motocyklové výrobce v Evropě, dodáváme do BMW, Ducati, Bety, MZ, Husqvarny, Jawy, KTM a Husabergu. Jsme jediná řetízkárna na světě, která si doma dělá všechny komponenty. Pouzdra, válečky, čepy, destičky, chromování čepů, tepelné zpracování, včetně montáže. Snažíme se to také na obalových krabičkách zdůraznit a někteří zákazníci na to začínají slyšet.“
Řetězy ČZ se za posledních deset let velice zlepšily v kvalitě, předtím ještě nebyly s japonskou konkurencí srovnatelné:
„Na úroveň japonských řetězů jsme se dostali až někdy v roce 1999, do té doby jsme zaostávali,“ přiznal Radek. Pořád ještě doma občas bojujeme s předsudky, že co je z Japonska, je lepší, na západ od našich hranic to však už neplatí.
„Když tu provádíme testy s konkurenčními řetězy, ČZ už je dnes předčí nebo je na stejné úrovni, ale u off-roadů jsme na tom v životnosti ještě lépe.“ Že to nejsou prázdná slova, dokazuje součet zemí, kam se dnes jihočeské řetězy vyváží.
Největším odbytištěm v aftermarketu je USA a Kanada. Prodává se i do Japonska, Austrálie, na Nový Zéland a do 95?% evropských států.
„V Německu momentálně probíhají jednání o založení distributora pro celý trh. Zatím tam byly prodeje na více místech. V Itálii máme dobře zavedený distributorský systém, ve Švédsku a Finsku to samé. Docela slušné prodeje máme na Balkáně, v Bulharsku, Srbsku, Slovinsku a také ve Španělsku a Portugalsku. Intenzivně pracujeme na ruském trhu, do budoucna ho považujeme za jeden z prioritních. Tím pádem do toho započítáváme Ukrajinu a Bělorusko,“ nastínil expanzi z jižních Čech do světa Radek Žipek.
Vzhůru do výroby
Ve firmě pracuje asi 200 lidí, pohybuje se to však podle sezony. Celá ČZ, a.s. má 1600 zaměstnanců. ČZ je česká soukromá společnost bez zahraničního kapitálu. V ČR má strakonická řetízkárna šest regionálních prodejců a na domácím trhu se zařazuje někam na první až druhé místo v objemu prodeje. Pro výrobu řetězu je impulzem buď samotný trh, nebo jde o nové zadání pro prvovýrobu. To se pak začíná u výkresů, následují zkoušky a testování. Každý zkoušený výrobek má nalítáno tisíce hodin na různých přístrojích. Pak přijdou na řadu další stovky hodin při vyhodnocování. Na základě požadavků trhu se dále stanoví například barevnost. U prvovýrob vše končí schvalováním. Na výrobek čekají tisíce hodin na dráze a tisíce na brzdě. Zkouší se přímo v provozu nebo ve zkušebnách motorů a motocyklů.
ČZ zavedla inovaci ve výrobě pouzder. KSJ pouzdro potlačuje jev zvýšeného prodloužení řetězu, odstraňuje se časté seřizování řetězového převodu a zvyšuje se počet najetých kilometrů. „Je to naše know-how,“ doplnil Radek.
„Zavedli jsme inovovaný X-kroužek pod názvem Active Ring, se speciálním tvarem. Dostatečně dlouho udrží mazadlo uvnitř a to je další zásadní věc pro životnost.“ V továrně funguje vlastní technologie mazání řetězů, řetěz i lázeň se předehřívá, nabere do sebe tuk a uzavře se. Byla zavedena také technologie CRK na chromování čepů motokrosových řetězů. Jde o speciální tepelný proces, při němž dochází k vytváření tvrdých karbidů na povrchu čepu. Úprava potom zvyšuje odolnost proti působení nečistot a zabraňuje nadměrnému prodlužování. V tom Strakonice už svou konkurenci předhonily. Další inovací byla výroba spojovacích čepů s vrtanými otvory. Na české řetězy se tak dá používat i japonské nářadí. ČZ řetězy jsou doporučovány pro stroje s objemem 50 až 1400 cm
3.
Přímo alchymie
Když procházíte jednotlivými výrobními halami, nepřestáváte se divit. Kolik to dá práce, dát dohromady jeden malinký dílek řetězu, aby obstál na motocyklovém trhu. Někdy to připomíná spíš alchymii než běžný výrobní proces, jak ho znali naši otcové a dědové. Vše začíná stříháním a děrováním destiček, pak přijde na řadu jejich omílání, aby se zahladily hrany. Destičky se zakalují, přitom jde o to, aby byly na povrchu tvrdé, ale uvnitř zůstaly pružné a nelámaly se. U čepů se výroba rozjíždí střiháním a kalením, pak přijde na řadu broušení. U chromovaného čepu je po střihání a kalení nutné ještě chromování a finální broušení. Je to natolik složité, že jde asi tak o dvanáct samostatných úkonů.
Potom se můžete jít podívat na výrobu pouzder. Dělají se na speciálních japonských strojích a v závěru se opět kalí. Všechny používané montážní a mazací automaty pak pocházejí přímo z ČZ Řetězy. Každý řetěz, který sjede z výrobní linky, se měří a kontroluje. Z montážní linky se přesunuje do mazací jednotky, tam se uzavře, zanýtuje a nakonec se ještě předepíná. Materiály použité na výrobu se nakupují pouze od renomovaných německých a rakouských dodavatelů. Žádná Čína, důležitá je kvalita a podle toho se stanovuje také cenová hladina. Dodavatelé jsou navíc auditovaní, stejně jako samotné materiály. Do výroby dorazí jen ty zkontrolované, ve speciálním stroji se sleduje jejich složení a kvalita.
Také zkušebna nezahálí, všechny vyráběné řetězy jsou pravidelně auditovány, jedenkrát až šestkrát za rok. Provádí se trhací a životnostní zkoušky, měří se na délku. Důležitá je také únavová zkouška. Dnešní řetěz je prostě věda. Běžným požadavkem na životnost sekundárních řetězů je nájezd minimálně 20 až 25 tisíc kilometrů. U rozvodových řetězů se začíná na 100 tisících.