A tahle novinka vypadá, že v ní zrada není. Najdeme ji v zákoně č. 297/2011 Sb., který aktualizuje náš starý známý zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, paragraf 81, písmeno d), kde se píše, že „řidičské oprávnění udělené pro skupinu B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1“. Do skupiny A1 patří jak tříkolky jakéhokoli objemu, ovšem s výkonem maximálně 15 kW, tak, a to je nejdůležitější, „lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3“. Poměr výkonu a hmotnosti u skútru řešit nemusíme, tomuto limitu se žádný nepřibližuje, a stejně tak těch 11 kW má snad akorát Kymco Downtown. Čili jakákoli stopětadvacítka skútr je váš stroj!
Přestože je vše jasně dáno, občas se člověk zapomene a užuž by koupil něco špatně. Třeba taková Honda Wave a její klony – pozor, tohle geniální přibližovadlo, na kterém jezdí celá Asie, má řazení, i když spojka je automatická! Stejně tak některé skútry, jako třeba Vespa PX, a pokud by se vám náhodou podařilo sehnat unikátní skútr Simson SR 70, který byl u nás rozšířený v padesátkové verzi spolu s motocykly Enduro a Elektronik, máte také smolíka, neboť i zde se normálně řadí. Prostě se nenechte zmást vzhledem, důležitý je ten objem a automat. Což na druhou stranu otevírá cestu elektrickým motocyklům, neboť snad až na americké Brammo žádný z nich převodovku nemá, pouze jeden pevný převod, a tudíž jediným omezením je těch 11 kW. Takže si klidně můžete pořídit enduro Quantya za čtvrt milionu, neboť ta je homologována s 8,5 kilowatty…
Ve spojení s novým pravidlem se objevuje pár jednoduchých otázek, na které jsme se zeptali na ministerstvu dopravy, a získali na ně jednoduché odpovědi:
1) Musím si něco nechat zapsat do řidičáku, abych mohl řídit stopětadvacítkový skútr?
Ne. Kdo má v řidičáku potvrzené písmeno B, ten má oprávnění i na skútr.
2) Zároveň s ŘP skupiny B jsem před lety automaticky dostal řidičák na malou motorku, tehdy se to ještě značilo M, nyní je to zapsáno v kolonce A1 a u ní harmonizační kód 150 (padesátky bez omezení rychlosti). Až si budu vyměňovat řidičák, přijdu o možnost řídit padesátky s řazením?
Ne. Není důvod někomu odebírat již získané oprávnění. Změní se akorát ten harmonizační kód, od 19. ledna se tam píše 79. Čili motorku s motorem do 50 cm
3 můžete řídit jakoukoli, od 51 do 125 cm
3 musí mít automatickou převodovku.
3) Dělám si řidičák na auto až po 19. lednu, z motorek budu moci řídit akorát cokoli s objemem do 125 cm3 a s automatem?
Ne. Podle dalšího odstavce totiž řidičské oprávnění udělené pro kteroukoli skupinu s výjimkou skupiny T (traktory) opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny AM. V řidičáku budete mít zaznamenáno nejen B, ale i B1 a AM. Budete tedy moci řídit padesátky s řazením, ovšem s maximální rychlostí omezenou na 45 km/h, nebo cokoli od padesátky do stopětadvacítky s automatem.
4) Dělám řidičák na auto až po 19. lednu, čekají mne v autoškole jako součást kurzu i jízdy na skútru?
Tohle se ještě řeší, nicméně v zákoně to patrně zakotveno nebude.