Helma
Zde platí zásadní pravidlo. Nešetřit! Hlava je to nejdůležitější, co máme, a špatně se opravuje. Opravdu se vyplatí pustit kačku za kvalitní, alespoň laminátovou helmu. A po velkém nárazu novou. Někteří výrobci dokonce doporučují vyměnit helmu, i když vám spadne ze řídítek na beton. Jednotlivá vlákna laminátu totiž mohou popraskat a celek pak už nemá takovou pevnost.
Důležitá je správná velikost, kdy vnímáte helmu jako lehce těsnou, ale nikde nesmí tlačit. Když vám někdo helmu pevně podrží a vy zkusíte zakmitat hlavou do stran, nesmí se vám helma příliš hýbat. Tváře byste měli mít lehce zmáčknuté „na sysla“. Šikovné jsou helmy se systémem dofukování lícnic.
Při rozhodování také berte ohled na to, aby helma měla pratelný interiér, dobrou ventilaci, kompatibilitu s krčními chrániči (rozšířený okraj helmy vzadu na temeni, první s tím přišla Shoei). Nezapomínejte taky na dobrou dostupnost náhradních dílů.
A na závěr rada z praxe: pod helmu se vyplatí nosit takovou tu motokrosovou čepičku, která saje pot a dál ho do helmy nepustí. Prodloužíte tak životnost interiéru o mnoho motohodin.
Brýle
Na nákup brýlí si s sebou určitě vezměte helmu a brýle zkoušejte přímo do ní. Každý má jiný tvar obličeje, a i když kamarád nosí v té samé helmě Oakleye, vám sedět nemusí. Důležité je dobré periferní vidění v brýlích. Pokud se rozhodujete mezi dvěma modely, vyberte ten, ve kterém vidíte víc do stran.
Příjemné jsou i vychytávky firmy Scott, která v roce 1970 vyrobila první motokrosové brýle. Je to nastavitelný chránič nosu, či systém RAM, jenž díky dobrému proudění vzduchu zamezuje mlžení i v extrémních podmínkách. Systém Works u brýlí zase jezdci umožňuje mikro seřízení vypnutí odhazovaček.
Krční chránič
Krční chrániče jsou hitem poslední doby, ale jejich skutečnou účinnost lze stále těžko prokázat. Proto polovina profesionálních jezdců bez něj nevyjede, a druhá polovina ho zatracuje kvůli omezení volnosti pohybu. Volba, zda krční chránič nosit, je na vás, z vlastní zkušenosti ho určitě doporučuji, už od prvních metrů se s ním cítím mnohem bezpečněji. K výběru poradím jediné: aby dobře seděl a nikam necestoval, je k nezaplacení koupit k němu i hrudní chránič s prolisy a páskami, pod které se krčák zahákne.
Hrudní chránič/páteřák
Chráničů hrudi jsou na trhu mraky. Jak už jsme psali, je dobré vybrat hrudní chránič kompatibilní s krčním chráničem. Ke klasickým „kostrám“ je dobré nosit ledvinový pás, který vyplní místo, kde kostra končí. Poslední dobou jsou na vzestupu krosové vesty, ve kterých je integrovaný klasický silničářský páteřák a hrudní chránič proti odlétávajícím kamínkům. Vybírejte tak, aby vás chránič co nejméně omezoval v pohybu.
Oblečení
Výběr oblečení je hlavně věcí vkusu. Dobré je ovšem dbát na lehkost a prodyšnost oblečení, kalhoty koupit takové, které mají na vnitřní straně kolen pravou kůži či jiný odolný materiál a zároveň drsnější materiál na zadku pro lepší grip.
Abyste zase nebyli out, letos se výrobci po velmi křiklavé a pestrobarevné loňské sezoně vracejí zpátky k jednoduché grafice jako podle pravítka a ke klasickým barvám. Křiklounům už odzvonilo!
Rukavice
Rukavice, to je alchymie. Nejtěžší je vybrat si takové, které vám nebudou dělat puchýře. Volte spíš menší velikosti, které při sevření nedělají tolik varhánků. Tvorbu puchýřů ovlivňují tři věci: tloušťka gripů, tvrdost gripů a rukavice. Pokud jste citlivější, zkuste tzv. antipuchýřovací návleky od Risk Racingu, ovšem pozor, trochu zvětšují tloušťku gripů.
Chrániče boků
Motokrosový chránič kostrče a boků (motokrosové šortky) je takřka nezbytnost. Nabízí ho jen pár firem, ale pouze jedna je s vývojem nejvíc vepředu a má téměř 100% účinnost. Jde o firmu Knox. Tenhle chránič je příjemně lehký a na bocích má kloubek, takže se v něm bez omezení pohybujete. Také má na rozdíl od ostatních chráničů pevnou vystýlku po celém boku i na kostrči.
Chrániče kolen
Zásadní otázka zní: chci ortézy, nebo ne? Při odpovědi se neřiďte vaším současným stavem kolen, jestli už je máte poškozené, nebo ne. Ortézy se nosí jako prevence. Podle všech doktorů jsou kolena nejhůř léčitelná a téměř nikdy se je nepovede opravit tak, aby fungovala jako před úrazem. Odpověď by tedy měla být: ano, ortézy chci. Pak následuje druhá otázka: ortézy konfekční, nebo na míru? Při výběru z konfekčních ortéz počítejte s tím, že žádné vám nesednou dokonale, a prvních 5–6 jízd s nimi bude opravdu peklo. Ale co tě nezabije… Dá se to snést a dnes už o ortézách ani nevím. Ortézy by měly dobře chránit čéšku, detailně si prohlédněte také zpracování, konkrétně oblast čepů, aby se vám za rok nerozpadly. Prodavače se ptejte i na dostupnost náhradních dílů.
Pokud si ortézy z nějakého důvodu nechcete nebo nemůžete dovolit, volte takové chrániče kolen, které vám ochrání koleno i při nárazu shora. To znamená chrániče kloubové, které mají pásek na uchycení i nad kolenem.
Boty
Druhá nejdůležitější položka vaší výbavy. Při výběru bot dejte pozor na jejich pevnost. Kamarád, co pořád jezdil v šunkách bez kloubu, má dnes z kotníku merkur. Dnes má sice na noze ty nejdražší boty na trhu, ale už je pozdě. Bota musí nohu dobře obepínat a nedovolit jí jakýkoli pohyb uvnitř. Pro větší komfort je lepší volit boty s kloubem. Nemusíte tak dlouho zajíždět a při ohybu vás nic netlačí. Otázka vnitřní botičky je na zvážení. Na jednu stranu je dobře, že se dá botička snadno usušit nebo vyprat, ale na druhou stranu musí být bota větší a botička ubírá cit v noze. Moje ideální bota je kloubová, bez vnitřní botičky, s hliníkovými přezkami a bez okované špičky.