Mašina "ocel a karbon” z tiskárny
vydáno 29. 11. 2016, text David M. Bodlák, foto RZ
Co takhle vzít nějaký pořádný agregát a na 3D tiskárně si k němu vytisknout zbytek dle vlastních představ? Hudba daleké budoucnosti začíná poněkud zesilovat...
Před pár lety by tohle bylo dokonalé sci-fi, ovšem v letošním roce se už pár takových pokusů událo. Vlastně tak trochu začal minulý rok jeden designér a umělec Jonathan Brand, který si na doma postavil průhlednou plastovou repliku legendární Hondy CB500 v reálném měřítku. To je ale jen slabý odvar toho, co se objevilo letos. Na začátku roku napřed rozboural weby projekt Arc Bicycle studentského týmu z TU Delft s tištěným ocelovým rámem od vývojového studia MX3D a pokračovalo to vůbec prvním tištěným 3D motocyklem na světě, který má ale spíš blíže k elektrokolu. Light Rider od APWorks, dceřiné firmy společnosti Airbus Aerospace, je limitovka za cca 50 000 eur a může se pyšnit váhou pouhých 35 kg, čehož bylo dosaženo rámovým v podobě složité pavučiny, vytištěné ze speciálního práškového kovu, pojmenovaného Scalmalloy. Celé to pohání 6kW elektromotor a zrychlení z 0 na 45 km/h umí tenhle povoz za 3 s!
Replika CB500 Jonathana Branda
Arc Bicycle studentského týmu z TU Delft
Light Rider od APWorks
Pro nás ale vůbec nejzajímavější kousek se objevil až nyní na podzim na L.A. Auto Show, a to od společnosti Divergent Technologies, která má za sebou již celosvětovou premiéru prvního tištěného superauta – The Blade Supercar, poháněného 700koňovým třílitrem, jež umí na stovku za 2,5 s! Nepřekvapí vás tak, že pro první motocyklový koncept si vývojáři této firmy vybrali momentálně nejostřejší agregát, a to přeplňovaný čtyřválec z Kawasaki H2. Ten usadili do vytištěného rámu, natiskli i kyvku, sedlo a nádrž a představili jako první prototyp, pojmenovaný Dagger. A přestože zde prioritně nešlo o stavbu funkčního motocyklu, je to hodně zajímavá ukázka, kam vývoj a metody navrhování a výroby dílů pro automobilový a motocyklový průmysl mohou a nejspíš i budou do budoucna spět.
Dagger s motorem z H2
CEO Divergent Technologies: Kevin Czinger
The Blade Supercar