Partneři projektu:
Přestože slovíčko „nestíhám“ bych si mohl nechat vytetovat na čelo, aspoň pár kroků se mi od posledního článku v rámci oživení mého XT podařilo udělat. Zaprvé, znovu jsem rozebral karburátory a do sekundárního (podtlakový) vložil zpět pružinu nad šoupě, která mi předtím vypadla pod ponk (na ztrácení věcí jsem talent), to vše za přísného dohledu pětileté dcery, která, sedíce na ponku na bedně s nářadím, mi podávala nářadí a mou sklerózu komentovala s netaktností dětem vlastní.
No a zadruhé, udělal jsem si registraci na stránkách společnosti Motopoint, resp. na jejím e-shopu www.motonet.cz, a slavnostně učinil první velkou objednávku „spotřebáku“. Výběr zboží je možný buď po značkách, nebo si dáte vyfiltrovat podle typu motocyklu, já to dělal tak napůl, neboť jsem samozřejmě hrozně chytrej a potřebuji si některé věci upravovat, třeba počty zubů na pastorku apod. Když jsem uviděl finální částku, málem to se mnou seklo, přes osm tisíc! Jenže tam byly všechny potřebné věci, a akumulátor, všemožné náplně a hlavně řetězovka prostě něco stojí, to neošulíte.
Právě finanční nenáročnost byla před deseti lety hlavním důvodem, proč jsem si XT kupoval. Po zkušenostech se čtyřválcovou silnicí… Tohle si spousta nadšenců neuvědomuje, že sice pořídí starší motorku za pár babek, ale údržba na ní stojí to samé, co na model 2013. V tomhle ohledu je staré XT opravdu skvělé, takže sice jo, je to spousta peněz, ale tyhle investice člověk nedělá každou sezonu. Jeden den dopoledne jsem objednal, druhý den ráno mi kurýr doručil krabici od Ježíška, prostě pohoda moderního věku.
Zabalit a nepustit k vodě!
O elektrice vím, že když do ní strčím prsty, dostanu ránu. Víc prostě mojí hlavě není souzeno pochopit, a že jsem to zkoušel už mnohokrát. Zase jsem s tímto heslem došel až svého kmetského věku, takže evidentně špatné není.
Záhadu, proč moje XT nejede za mokra, by ovšem i kovaní elektrikáři řešili dlouze a stejně jako já pohledem a proměřováním. Těch wédéček a jiných sprejů, co jsem všude možně za ta léta nastříkal… Objednal jsem si teď dokonce i novou „fajfku“ (147 Kč) a zapalovací kabel (121 Kč za metr), minimální investice do jistoty, že vedení bude v pořádku. Ovšem ještě než jsem se pustil do jejich výměny, přistálo mi v mejlu psaní od čtenáře, který se představil jako Navrc a s ikstéčky a tétéerky má letité zkušenosti: „Elektrika za mokra. Z tohodle jsem u XT šílel. Nakonec jsem zjistil, že to dělá ta elektrika, která je pod nádržou v tom rámovym trojúhelníku. Vzal jsem 2l PET flašku, odříznul jenom spodní část a zabalil jsem to. Udělalo to podle mě plno dalších lidí a všem problém zmizel.“ To mi vehnalo do očí slzy dojetí, já snad nakonec budu moct jezdit i ve vodě! Dřív to bylo na palici, stačilo projet louží a za chvíli to začalo vynechávat, až motor zdechnul úplně. Kupodivu často šel zase natočit a běžel na volnoběh, ale nic víc. U endura docela schíza, které nyní možná bude konec.
Bez baterky to nefunguje
Největší (snad) investicí do elektřtiny na mém XT bude nový 5Ah akumulátor JMT za 542 Kč. Díky tomu, že motorka postrádá elektrický startér, může mít jen malou obyčejnou baterku za pár kaček, což je asi tak jediné pozitivum, které z mého pohledu kickstart nabízí (i když svůj stroj znám dost dobře a nastartovat ho umím, občas si mrcha stará prostě postaví hlavu a nechá mě pěkně vycukat). Baterka dorazila logicky suchá, ovšem přibalena byla piksla s elektrolytem, takže žádné škemrání po servisech, aby mi to nalili a nabili, stačilo odzátkovat, sundat záslepku z odvzdušňovacího otvoru, a pak už jen velice opatrně nalít všechny články. Jsem už velkej kluk, takže vím, že kyselina sírová není od sýru a na manipulaci s ní si beru rukavice a brýle, občas si jsem schopen ublížit skutečně neuvěřitelnými způsoby. Dobít do plna, vložit, nasunout přepadovou hadičku, a hotovo. Kontrolky svítí!
Jen pro pobavení, starý akumulátor jsem nečekaně nalezl v koutě garáže. Po elektrolytu ani památky, tedy jen podle pohledu skrz plast, do článků se nejde dostat. Voltmetr ukázal napětí ohromujících 4,9 voltu, což by na šestivoltové elektrice bylo fajn, na 12V už méně. Ve škole nás učili, že akumulátor je vybitý, když napětí článků spadne pod 1,75 V, tady mají 0,81… Kdysi jsem zkoušel jezdit s „mrtvou“ baterkou. Teorie říká, že akumulátor je ve vozidle jako nutný zdroj energie pro elektrické spotřebiče, když je motor v klidu, plus na startování, což je úkon, který se mě netýká, takže nač vyhazovat peníze za baterku? Půl roku jsem hledal závadu v dobíjení
(motorka při jízdě chvíli svítila, chvíli ne, někdy blikala, někdy ne), než jsem zjistil, že za to může právě nefunkční aku. Kdo přehnaně šetří, má problémů za tři...
Přečtěte si také
•
Život s endurem - seriál o Yamaze XT600
12. 3. 2013
•
Co neubrzdíš, to neukecáš
5. 4. 2013
•
Život s XT - kotouče a ventily
18. 4. 2013
•
Život s XT: Obnovuju sací reflex
2. 5. 2013
•
Život s XT, díl sedmý: Podvozek, díl první a zdaleka ne poslední
30. 5. 2013
•
Život s XT, díl šestý: Benzínová analýza s odborným komentářem
16. 5. 2013
•
Život s XT, díl osmý: Namontoval jsem řetězovou sadu
17. 7. 2013
•
Život s XT, díl devátý: Tuning
26. 9. 2013
•
Život s XT, díl desátý: Ono to žije!
8. 11. 2013
•
Co spojka spojí, člověk nerozpojuj
15. 11. 2013
•
Život s endurem, díl dvanáctý: Jednoduché věci nejdou vždycky jednoduše
22. 11. 2013
•
Život s endurem, díl třináctý: Protržená gumička, tragédie pro mechanika
29. 11. 2013
•
Život s endurem, díl čtrnáctý: vidle, olej, brzdy, gumy
6. 12. 2013
•
ŽIvot s XT, díl patnáctý: Chlapa poznáte podle bot, motorku podle gum
13. 1. 2014
•
Život s XT, díl poslední: A je to doma!
7. 5. 2014