Před dvěma týdny jsem XT po pěti letech nastartoval, abych mohl vypustit olej. Zároveň jsem chtěl zkontrolovat spojku, už před lety klouzala jako divá.
Zadní tlumič mám vyndaný a kyvku zašprajcovanou trhákem z goly. Je to akorát, aby motorka stála mírně nakloněná na bočním stojanu, na výměnu oleje paráda. Odšroubovat „kolíbku“ pod motorem, vynadat tomu čuněti, které přede mnou ožvýkalo výpustné šrouby, a černé zlato může vytéct. Staré XT má mazání se suchou skříní, olejová nádobka je pod sedlem, takže nejdříve je potřeba vypustit olej odtamtud, poté z motoru. Čekal jsem všechno možné, ale olej byl jen a pouze černý, bez náznaku pilin či usazenin.
Trocha oleje zbývá ještě v olejovém filtru, horké minuty trávím při sundávání startpáky (objímku tisícihranu mám svařovanou a bojím se ji roztahovat), povolit pár šroubů a voila, víko motoru je dole. A od té doby se nestačím divit.
Samá překvapení
Zaprvé, matice na klikové hřídeli, kterou je přišroubováno ozubené kolo primárního převodu, má být utažena 110 Nm, ale je zcela povolená a drží jen díky zajišťovací podložce (ořech 36 na utažení jsem sháněl po půlce vesnice). Zadruhé, spojkový koš, jenž překvapivě nemá moc velké záseky od lamel, se ve svém uložení mohutně viklá. Matice vnitřního spojkového unašeče sice ani omylem nebyla utažena 70 Nm, ovšem i po dotažení na předepsaný moment (ani se neptejte, jak jsem unašeč aretoval) se koš vesele viklá dál. Inu, stáří…
Hledám v manuálu, jaké jsou servisní limity pro lamely a pružiny, a beru do ruky šupleru. Jdu na jistotu, spojka bude na tuty v loji… A tady mi tuhne úsměv na rtu. Lamely – nové 2,80 mm, limit 2,60 mm, všechny mají kolem 2,75! Přítlačné pružiny, které jsme v minulosti podkládali podložkami, rozměrově netknuté. Meziplechy rovné, nezkroucené. Co to má znamenat?!
Ve špatném pořadí
Nakonec nacházím jedinou chybu, já tu spojku měl celou dobu špatně poskládanou! Dvě lamely jsou jiné, přičemž jedna má co do činění s jakýmsi drátěným kroužkem, jenž funguje jako rozpěrná pružinka, která při vypnutí spojky od sebe odtlačuje plechy. A ten kroužek s příslušnou lamelou byl jinde, než měl být. Ale že by mi to přišlo nějak zásadní…
Užuž jsem chtěl objednat všechno nové, ale nakonec zvítězila hamižnost. Přeci jen, lamely + plechy + pružiny, to je tři a čtvrt tisíce kaček, a já mám vše rozměrově OK. Poskládám spojku podle návodu, vyhodím ty dodatečné podložky zpod pružin, a zkusím to. Ještě přemýšlím, že jemným smirkem obrousím povrch jednotlivých kousků spojkového obložení, zdá se mi trochu skelný. Zase zkrátka budu šetřit peníze, abych si pak po spoustě problémů mohl nadávat, že jsem to nekoupil nové hned…
Přečtěte si také
•
Život s XT, díl desátý: Ono to žije!
8. 11. 2013
•
Život s XT, díl devátý: Tuning
26. 9. 2013
•
Život s XT, díl osmý: Namontoval jsem řetězovou sadu
17. 7. 2013
•
Život s XT, díl sedmý: Podvozek, díl první a zdaleka ne poslední
30. 5. 2013
•
Život s XT, díl šestý: Benzínová analýza s odborným komentářem
16. 5. 2013
•
Život s XT: Obnovuju sací reflex
2. 5. 2013
•
Život s XT - kotouče a ventily
18. 4. 2013
•
Co neubrzdíš, to neukecáš
5. 4. 2013
•
Život s XT - díl druhý: elektrika
21. 3. 2013
•
Život s endurem - seriál o Yamaze XT600
12. 3. 2013
•
Život s endurem, díl dvanáctý: Jednoduché věci nejdou vždycky jednoduše
22. 11. 2013
•
Život s endurem, díl třináctý: Protržená gumička, tragédie pro mechanika
29. 11. 2013
•
Život s endurem, díl čtrnáctý: vidle, olej, brzdy, gumy
6. 12. 2013
•
ŽIvot s XT, díl patnáctý: Chlapa poznáte podle bot, motorku podle gum
13. 1. 2014
•
Život s XT, díl poslední: A je to doma!
7. 5. 2014